Målgrupp: Förskolebarn, nybörjarnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Rörelse och kreativitet
Förberedelse:
Ta fram Eazymec-skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
Eazymec-skivor: Hämta lika många skivor som grupper barnen kommer delas in i. Exempel: Om du har 5 grupper, behövs 5 unika skivor.
Syfte:
Att skapa en miljö som stimulerar:
-
Lek som kan utmana barnens grovmotorik, kreativitet, kommunikation, samarbete, minnesförmåga, sekvensering, självkänsla och trygghet.
-
Förutsättningar för att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.
-
Barnens förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.
Introduktion (ca 10 min):
-
Börja med att samtala om vad som kännetecknar olika rörelser.
-
Ställ frågor som uppmuntrar till diskussion.
-
-
Använd charader för att engagera barnen:
-
Hur brukar havet röra sig?
-
Hur brukar grodan röra sig?
-
Hur brukar hästen röra sig?
-
-
Beskriv scenariot:
-
Tugge har lovat att skapa en dans till en uppvisning, men har svårt att komma på rörelser till dansen. Kan barnen hjälpa honom att skapa rörelser?
-
Genomförande (ca 25 min):
-
Indelning i grupper: Dela in barnen i mindre grupper för samarbete.
-
Val av Eazymec-skiva: Låt varje grupp välja en Eazymec-skiva som representerar deras grupp.
-
Skapa rörelser: Varje grupp får i uppdrag att tillsammans komma på en egen rörelse som associeras med den skiva de har valt.
-
Redovisning av rörelser:
-
När varje grupp är klar, låt dem i turordning visa vilken rörelse de har skapat.
-
Gruppen ska säga eller visa vilken Eazymec-skiva de har, och sedan visa rörelsen.
-
Placera skivorna i en linje från vänster till höger, och sätt samman alla gruppernas rörelser till en enda dans.
-
-
Utmaning: När barnen har lärt sig hela dansen, prova att göra dansen i omvänd ordning (höger till vänster) genom att börja med sista rörelsen och arbeta dig bakåt.
Avslutning (ca 5 min):
Samla alla skivor gemensamt och tacka barnen på Tugges vägnar för deras hjälp med att skapa dansen.