top of page

Pizza åt alla


Målgrupp: Årskurs 1-3, nybörjare
Tid: 30 minuter
Tema: Bråk och matematik i vardagen

 

Förberedelse:

  • Ta fram skivorna som krävs för denna lektion (se rubriken "Saker du behöver").

Saker du behöver:

  • Skiva nr 10 (4 st)

  • Skiva nr 11 (2 st)

Syfte:

  • Eleverna kommer att:

  • Utveckla förmågan att välja och använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

  • Förbättra sin förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.

  • Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.

Introduktion (ca 5 min):

  1. Diskussion om favoritmat:

    • Fråga barnen om deras favoritmåltider, t.ex. frukost, lunch och middag.

  2. Scenario:

    • Beskriv att Tugge Bäver älskar pizza och idag ska ha två gäster. Fråga hur många pizzor Tugge behöver tillaga för att alla ska bli mätta.

Genomförande (ca 20 min):

  1. Placering av skivor:

    • Lägg alla skivor på golvet.

  2. Pizzabehoven:

    • Tugge Bäver vill äta ½ pizza.

    • Gästen Nils vill äta ¼ pizza.

    • Gästen Emma vill äta ¾ pizza.

  3. Frågor att besvara:

    • Hur många pizzor behöver Tugge tillaga så att alla blir mätta?

    • Blir det någon pizza över?

  4. Diskussion och beräkning:

    • Låt eleverna räkna ut hur många pizzor som behövs och om det blir något över.

Avslutning (ca 5 min):

  • Samla ihop alla delar av Eazymec och avsluta i grupp med att diskutera vad som lärt sig under lektionen.

Läroplanskoppling:

Taluppfattning och tals användning:

  • Tal i bråkform som del av helhet och del av antal, och hur delarna benämns och uttrycks som enkla bråk.

  • Hur bråk förhåller sig till naturliga tal och deras användning i elevnära situationer.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra:

  • Enkla mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.

Samband och förändring:

  • Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.

Problemlösning:

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer och formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

bottom of page