Målgrupp: Årskurs 1-3, nybörjare
Tid: 30 minuter
Tema: Bråk och matematik i vardagen
Förberedelse:
-
Ta fram skivorna som krävs för denna lektion (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Skiva nr 10 (4 st)
-
Skiva nr 11 (2 st)
Syfte:
-
Eleverna kommer att:
-
Utveckla förmågan att välja och använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
-
Förbättra sin förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.
-
Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
Introduktion (ca 5 min):
-
Diskussion om favoritmat:
-
Fråga barnen om deras favoritmåltider, t.ex. frukost, lunch och middag.
-
-
Scenario:
-
Beskriv att Tugge Bäver älskar pizza och idag ska ha två gäster. Fråga hur många pizzor Tugge behöver tillaga för att alla ska bli mätta.
-
Genomförande (ca 20 min):
-
Placering av skivor:
-
Lägg alla skivor på golvet.
-
-
Pizzabehoven:
-
Tugge Bäver vill äta ½ pizza.
-
Gästen Nils vill äta ¼ pizza.
-
Gästen Emma vill äta ¾ pizza.
-
-
Frågor att besvara:
-
Hur många pizzor behöver Tugge tillaga så att alla blir mätta?
-
Blir det någon pizza över?
-
-
Diskussion och beräkning:
-
Låt eleverna räkna ut hur många pizzor som behövs och om det blir något över.
-
Avslutning (ca 5 min):
-
Samla ihop alla delar av Eazymec och avsluta i grupp med att diskutera vad som lärt sig under lektionen.
Läroplanskoppling:
Taluppfattning och tals användning:
-
Tal i bråkform som del av helhet och del av antal, och hur delarna benämns och uttrycks som enkla bråk.
-
Hur bråk förhåller sig till naturliga tal och deras användning i elevnära situationer.
-
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra:
-
Enkla mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.
Samband och förändring:
-
Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
Problemlösning:
-
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer och formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.