top of page

Utmaning byggnadsingenjör
 


Målgrupp: Årskurs 4-6, medelnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometri och area

 

Förberedelse:

  • Förbered linjal och skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

Saker du behöver:

  1. Skivor nr: 1, 4, 5, 8, 9, 14

  2. Linjal

  3. Papper och penna för beräkningar

Syfte:

Eleverna kommer att:

  1. Utveckla sin kunskap om geometri och area.

  2. Öva på att kommunicera och samarbeta i grupp.

  3. Träna på problemlösning genom att mäta och beräkna area.

Introduktion (ca 10 min):

  1. Diskussion om area:

    • Förklara och diskutera vad en area är och varför det är viktigt i byggsammanhang.

    • Fråga eleverna:

      • Varför tror ni att det är viktigt att veta arean på saker som byggs?

      • Vad tror ni kan hända om ett byggnadsobjekt blir större eller mindre än planerat?

  2. Relevans i verkligheten:

    • Ge exempel från verkligheten, till exempel hur ett hus måste passa in på en tomt eller hur golvytan påverkar möbleringen.

Genomförande (ca 20 min):

  1. Dela in klassen:

    • Dela upp eleverna i mindre grupper och ge varje grupp 3 skivor.

  2. Beräkning av area:

    • Be eleverna mäta varje skiva med linjal och beräkna arean för varje del i kvadratcentimeter.

    • Eleverna ska avrunda till närmaste heltal (t.ex. om linjalen visar 14,2 cm, ska de använda 14 cm i sina beräkningar).

  3. Arbeta i grupp:

    • Eleverna samarbetar inom sina grupper för att lösa uppgiften.

    • Gå runt i klassrummet och ge stöd och hjälp vid behov.

Avslutning (ca 10 min):

  1. Presentation:

    • Låt varje grupp presentera sina resultat och förklara hur de räknade ut arean för sina skivor.

  2. Reflektion:

    • Diskutera eventuella svårigheter och hur olika grupper kom fram till sina lösningar.

Läroplanskoppling:

Taluppfattning och tals användning:

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra:

  • Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.

Geometri:

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter.

  • Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Problemlösning:

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Facit för skivor (i cm²):

​Skiva nr    Area (cm²)
1                   784
4                   338
5                   532
8                   392
9                   299
14                  196

bottom of page