Målgrupp: Årskurs 4-6, medelnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometri och area
Förberedelse:
-
Förbered linjal och skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Skivor nr: 1, 4, 5, 8, 9, 14
-
Linjal
-
Papper och penna för beräkningar
Syfte:
Eleverna kommer att:
-
Utveckla sin kunskap om geometri och area.
-
Öva på att kommunicera och samarbeta i grupp.
-
Träna på problemlösning genom att mäta och beräkna area.
Introduktion (ca 10 min):
-
Diskussion om area:
-
Förklara och diskutera vad en area är och varför det är viktigt i byggsammanhang.
-
Fråga eleverna:
-
Varför tror ni att det är viktigt att veta arean på saker som byggs?
-
Vad tror ni kan hända om ett byggnadsobjekt blir större eller mindre än planerat?
-
-
-
Relevans i verkligheten:
-
Ge exempel från verkligheten, till exempel hur ett hus måste passa in på en tomt eller hur golvytan påverkar möbleringen.
-
Genomförande (ca 20 min):
-
Dela in klassen:
-
Dela upp eleverna i mindre grupper och ge varje grupp 3 skivor.
-
-
Beräkning av area:
-
Be eleverna mäta varje skiva med linjal och beräkna arean för varje del i kvadratcentimeter.
-
Eleverna ska avrunda till närmaste heltal (t.ex. om linjalen visar 14,2 cm, ska de använda 14 cm i sina beräkningar).
-
-
Arbeta i grupp:
-
Eleverna samarbetar inom sina grupper för att lösa uppgiften.
-
Gå runt i klassrummet och ge stöd och hjälp vid behov.
-
Avslutning (ca 10 min):
-
Presentation:
-
Låt varje grupp presentera sina resultat och förklara hur de räknade ut arean för sina skivor.
-
-
Reflektion:
-
Diskutera eventuella svårigheter och hur olika grupper kom fram till sina lösningar.
-
Läroplanskoppling:
Taluppfattning och tals användning:
-
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra:
-
Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.
Geometri:
-
Jämförelser och uppskattningar av storheter.
-
Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Problemlösning:
-
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
-
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Facit för skivor (i cm²):
Skiva nr Area (cm²)
1 784
4 338
5 532
8 392
9 299
14 196