top of page

Hur många skivor ryms på bordet
 


Målgrupp: Årskurs 4-6, medelnivå
Tid: 60-90 minuter
Tema: Area och problemlösning

 

Förberedelse:

  • Ta fram linjal och de skivor som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

  • Välj ett bord där eleverna ska arbeta och utföra uppgiften.

  • Börja med Nivå 1, och om det finns tid och eleverna vill fortsätta, gå vidare till Nivå 2.

Saker du behöver:

​Nivå 1 (Skivor)    
Skiva nr 1   (4 st)              
Skiva nr 2   (2 st)             
Skiva nr 4   (2 st)               
Skiva nr 5   (1 st)               
Skiva nr 9   (4 st)               

Skiva nr 10 (4 st)    
Skiva nr 11  (2 st)

Skiva nr 14  (1 st)

Skiva nr 16  (3 st)          

Nivå 2 (Skivor)    
Skiva nr 2   (2 st)    
Skiva nr 3   (1 st)    
Skiva nr 4   (2 st)    
Skiva nr 5   (1 st)    
Skiva nr 7   (3 st)    
Skiva nr 9   (4 st)    
Skiva nr 10  (3st)   
Skiva nr 11  (2 st)    
Skiva nr 14  (2 st)    
Skiva nr 16  (5st)    
 

Syfte:

Eleverna kommer att utveckla:

  • Förmågan att välja och använda matematiska metoder för att göra areaberäkningar.

  • Förmågan att lösa praktiska problem med hjälp av matematik.

  • Färdigheter i att formulera och lösa problem, samt att värdera olika strategier.

  • Förmågan att föra och följa matematiska resonemang och kommunicera sina lösningar.

Introduktion (ca 10-15 min):

  1. Diskussion om area:

    • Inled med att samtala om hur man använder areaberäkningar för att avgöra hur mycket som ryms på en yta.

    • Ställ frågor som:

      • Var kan vi hitta kakel? (Ex. i badrum, kök)

      • Var kan vi hitta stenplattor? (Ex. på trottoarer, i trädgårdar)

  2. Repetition av areaberäkning:

    • Förklara hur man beräknar arean för de olika skivorna, med hjälp av linjalen.

    • Hänvisa till dokumentet under "Elevhjälp" för ytterligare stöd.

Genomförande (ca 30-40 min):

  1. Beräkna bordets area:

    • Mät och beräkna tillsammans med eleverna bordets area som de ska använda för uppgiften.

  2. Dela in i grupper:

    • Dela in klassen i mindre grupper med 4-5 elever.

  • Nivå 1 - Uppgift:

    • Elevernas första uppdrag är att hitta den bästa teoretiska lösningen för att täcka bordet med Eazymec-skivorna från Nivå 1 (se rubriken "Saker du behöver"), genom att beräkna arean på varje skiva.

    • Eleverna avrundar mått till närmaste heltal (t.ex. 14,2 cm blir 14 cm).

  • Testa lösningen:

    • Låt eleverna testa sin teoretiska lösning genom att lägga skivorna på bordet.

    • Diskutera: Stämmer den teoretiska lösningen med den praktiska? Om inte, varför? Be dem fundera och justera sin strategi för att få den bästa lösningen.

 

  • Nivå 2 - Utmaning:

    • För elever som är redo för nästa steg: Använd skivorna från Nivå 2 (se rubriken "Saker du behöver") och upprepa processen.

    • Eleverna ska beräkna den bästa teoretiska lösningen för att täcka bordet och sedan testa den praktiskt.

    • Diskutera skillnader mellan teorin och praktiken.

Avslutning (ca 15 min):

  1. Reflektion och diskussion:

    • Gå igenom eventuella svårigheter som uppstått. Var någon skiva svårare att beräkna arean på? Diskutera hur eleverna kan förbättra sina metoder.

  2. Sammanfattning:

    • Sammanfatta resultaten tillsammans och plocka ihop skivorna.

Läroplanskoppling:

Taluppfattning och tals användning:

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra:

  • Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.

  • Matematiska likheter och användning av likhetstecknet för att skapa enkla ekvationer.

Geometri:

  • Jämförelser och uppskattningar av areor och andra storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med både nutida och äldre måttenheter.

Problemlösning:

  • Formulering av matematiska frågeställningar och användning av strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

bottom of page