Målgrupp: Årskurs 4-6, medelnivå
Tid: 60-90 minuter
Tema: Area och problemlösning
Förberedelse:
-
Ta fram linjal och de skivor som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
-
Välj ett bord där eleverna ska arbeta och utföra uppgiften.
-
Börja med Nivå 1, och om det finns tid och eleverna vill fortsätta, gå vidare till Nivå 2.
Saker du behöver:
Nivå 1 (Skivor)
Skiva nr 1 (4 st)
Skiva nr 2 (2 st)
Skiva nr 4 (2 st)
Skiva nr 5 (1 st)
Skiva nr 9 (4 st)
Skiva nr 10 (4 st)
Skiva nr 11 (2 st)
Skiva nr 14 (1 st)
Skiva nr 16 (3 st)
Nivå 2 (Skivor)
Skiva nr 2 (2 st)
Skiva nr 3 (1 st)
Skiva nr 4 (2 st)
Skiva nr 5 (1 st)
Skiva nr 7 (3 st)
Skiva nr 9 (4 st)
Skiva nr 10 (3st)
Skiva nr 11 (2 st)
Skiva nr 14 (2 st)
Skiva nr 16 (5st)
Syfte:
Eleverna kommer att utveckla:
-
Förmågan att välja och använda matematiska metoder för att göra areaberäkningar.
-
Förmågan att lösa praktiska problem med hjälp av matematik.
-
Färdigheter i att formulera och lösa problem, samt att värdera olika strategier.
-
Förmågan att föra och följa matematiska resonemang och kommunicera sina lösningar.
Introduktion (ca 10-15 min):
-
Diskussion om area:
-
Inled med att samtala om hur man använder areaberäkningar för att avgöra hur mycket som ryms på en yta.
-
Ställ frågor som:
-
Var kan vi hitta kakel? (Ex. i badrum, kök)
-
Var kan vi hitta stenplattor? (Ex. på trottoarer, i trädgårdar)
-
-
-
Repetition av areaberäkning:
-
Förklara hur man beräknar arean för de olika skivorna, med hjälp av linjalen.
-
Hänvisa till dokumentet under "Elevhjälp" för ytterligare stöd.
-
Genomförande (ca 30-40 min):
-
Beräkna bordets area:
-
Mät och beräkna tillsammans med eleverna bordets area som de ska använda för uppgiften.
-
-
Dela in i grupper:
-
Dela in klassen i mindre grupper med 4-5 elever.
-
-
Nivå 1 - Uppgift:
-
Elevernas första uppdrag är att hitta den bästa teoretiska lösningen för att täcka bordet med Eazymec-skivorna från Nivå 1 (se rubriken "Saker du behöver"), genom att beräkna arean på varje skiva.
-
Eleverna avrundar mått till närmaste heltal (t.ex. 14,2 cm blir 14 cm).
-
-
Testa lösningen:
-
Låt eleverna testa sin teoretiska lösning genom att lägga skivorna på bordet.
-
Diskutera: Stämmer den teoretiska lösningen med den praktiska? Om inte, varför? Be dem fundera och justera sin strategi för att få den bästa lösningen.
-
-
Nivå 2 - Utmaning:
-
För elever som är redo för nästa steg: Använd skivorna från Nivå 2 (se rubriken "Saker du behöver") och upprepa processen.
-
Eleverna ska beräkna den bästa teoretiska lösningen för att täcka bordet och sedan testa den praktiskt.
-
Diskutera skillnader mellan teorin och praktiken.
-
Avslutning (ca 15 min):
-
Reflektion och diskussion:
-
Gå igenom eventuella svårigheter som uppstått. Var någon skiva svårare att beräkna arean på? Diskutera hur eleverna kan förbättra sina metoder.
-
-
Sammanfattning:
-
Sammanfatta resultaten tillsammans och plocka ihop skivorna.
-
Läroplanskoppling:
Taluppfattning och tals användning:
-
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra:
-
Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
-
Matematiska likheter och användning av likhetstecknet för att skapa enkla ekvationer.
Geometri:
-
Jämförelser och uppskattningar av areor och andra storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med både nutida och äldre måttenheter.
Problemlösning:
-
Formulering av matematiska frågeställningar och användning av strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.