Målgrupp: Årskurs 4-6, avancerad nivå
Tid: 90+ minuter
Tema: Bild och digital bearbetning
Förberedelse:
-
Ta fram de skivor som behövs för lektionen (se "Saker du behöver").
-
Lektionen kan även utökas med egna objekt som pennor, glas, böcker etc.
-
Dela upp lektionen i två delar: den första delen handlar om att skapa, tolka, rita och fotografera, medan den andra handlar om att redigera digitalt och placera ritningen i en passande miljö.
Saker du behöver:
-
Eazymec Skolpaket
-
Pennor
-
Papper
-
Färgpennor
-
Linjal
-
Dator/I-pad/Chromebook
-
Kamera (valfritt)
Ytterligare hjälp:
-
Visa exempelbilder på monument eller statyer för inspiration.
-
Visa bilder på vad som kan skapas med hjälp av Eazymecskivorna, @Eazymec på instagram eller på inspirationssidan.
-
Använd Eazymec-skivorna som ett hjälpmedel för att skapa statyer.
Syfte:
Eleverna kommer att utveckla:
-
Förmågan att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
-
Förmågan att utvärdera, välja och motivera sitt arbetssätt utifrån bildens syfte.
-
Färdigheter i att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Introduktion (ca 10-15 min):
-
Diskussion om statyer och monument:
-
Samtala med eleverna om vad som kännetecknar en staty och ett monument.
-
Förklara att en staty oftast är en skulptur av en varelse, oftast människor eller djur, i olika storlekar.
-
Diskutera att ett monument, även kallat minnesmärke, är en offentlig skulptur eller konstverk som påminner om en historisk händelse.
-
-
Visa exempel:
-
Visa bilder av olika monument (finns under "Ytterligare hjälp") och fråga om eleverna känner igen några av dem eller har sett liknande.
-
Genomförande (ca 50-60 min):
Del 1: Bygga, fotografera och rita
-
Bygg statyer:
-
Dela in klassen i grupper om 4-5 elever vid varje bord.
-
Varje elev får välja en skiva eller ett objekt för att bygga en staty tillsammans. Ge dem 10-15 minuter att bygga statyn i gruppen.
-
-
Perspektiv och fotografering:
-
Statyn placeras i mitten på bordet och eleverna sätter sig runt om så att de ser statyn från olika perspektiv.
-
Varje elev tar ett fotografi av statyn från sin synvinkel och sparar bilden på sitt digitala verktyg.
-
-
Rita från eget perspektiv:
-
Be eleverna rita av statyn från det perspektiv de ser den. Låt dem tolka statyn fritt: det kan vara ett hus med konstigt tak, en cykel med punktering eller ett träd på stranden.
-
När de har ritat klart, färglägg bilden och fotografera ritningen för att spara den digitalt.
-
-
Beskrivning:
-
Eleverna skriver en kort beskrivning där de förklarar hur de tänkte kring sin tolkning av statyn.
-
Del 2: Digital bearbetning (ca 30 min)
-
Klippa och redigera:
-
Be eleverna klippa bort bakgrunden från sin fotografi av ritningen med hjälp av ett digitalt verktyg.
-
-
Sätt in ritningen i en passande miljö:
-
Eleverna ska leta efter en bild online som passar deras tolkning av statyn. De sparar bilden och placerar sin ritning i den nya miljön.
-
-
Färgbalans (om möjligt):
-
För de elever som är duktiga på bildredigering, låt dem experimentera med färgbalans och andra redigeringsverktyg.
-
Avslutning (ca 15 min):
Presentation:
-
Låt eleverna presentera sina kreationer för klassen: visa bilden på statyn från deras perspektiv, beskriv tolkningen och hur resultatet ser ut i den digitala miljön.
Sammanfattning:
-
Sammanfatta vad eleverna har lärt sig. De har fått utforska hur man kan tolka statyer och monument utifrån sitt eget perspektiv. De har övat på att rita, färgsätta, fotografera och använda digitala verktyg för bildredigering och presentation.
Läroplanskoppling:
Bildframställning:
-
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
-
Ateranvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
-
Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.
Tekniker, verktyg och material:
-
Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering,
-
arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
Bildanalys:
-
Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.