top of page

Finn den kortaste vägen
 


Målgrupp: Förskolebarn, nybörjarnivå
Tid: 30 minuter
Tema: Avstånd och vägval

 

Förberedelse:

  • Ta fram de Eazymec-skivor som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

Saker du behöver:

  • Tre stora skivor från Eazymecs Skolpaket.

Syfte:

Att skapa en miljö som stimulerar:

  • Möjligheten att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem.

  • Lek som utmanar barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler.

  • Förutsättningar för att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.

  • Barnens förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.

Introduktion (ca 10 min):

  1. Inled med att samtala om avstånd och transportmedel.

    • Frågor att ställa:

      • Hur tog du dig till förskolan idag?

      • Varför tror ni att vissa väljer att gå, cykla eller åka bil?

  2. Be barnen placera ut skivorna på tre olika platser i rummet och namnge dem som Tugges hem, Affär 1 och Affär 2.

  3. Beskriv scenariot:

    • Tugge Bäver har bråttom och behöver snabbt ta sig från Tugges hem till affären och tillbaka. Kan barnen hjälpa Tugge att hitta den snabbaste vägen?

Genomförande (ca 15 min):

  1. Gå en sträcka: Be barnen gå från ett stopp till ett annat och räkna hur många steg de tar mellan stoppen.

  2. Jämför avstånd: Låt barnen jämföra antalet steg som krävs mellan de olika stoppen för att hitta den kortaste vägen.

Avslutning (ca 5 min):

Samla barnen och prata om resultatet:

  • Vilken väg var den kortaste? Varför?

  • Vilken väg skulle Tugge välja för att vara så snabb som möjligt till affären?

  • Avsluta med att tacka barnen från Tugge Bäver.

bottom of page