Målgrupp: Förskolebarn, nybörjarnivå
Tid: 30 minuter
Tema: Avstånd och vägval
Förberedelse:
-
Ta fram de Eazymec-skivor som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Tre stora skivor från Eazymecs Skolpaket.
Syfte:
Att skapa en miljö som stimulerar:
-
Möjligheten att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem.
-
Lek som utmanar barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler.
-
Förutsättningar för att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.
-
Barnens förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.
Introduktion (ca 10 min):
-
Inled med att samtala om avstånd och transportmedel.
-
Frågor att ställa:
-
Hur tog du dig till förskolan idag?
-
Varför tror ni att vissa väljer att gå, cykla eller åka bil?
-
-
-
Be barnen placera ut skivorna på tre olika platser i rummet och namnge dem som Tugges hem, Affär 1 och Affär 2.
-
Beskriv scenariot:
-
Tugge Bäver har bråttom och behöver snabbt ta sig från Tugges hem till affären och tillbaka. Kan barnen hjälpa Tugge att hitta den snabbaste vägen?
-
Genomförande (ca 15 min):
-
Gå en sträcka: Be barnen gå från ett stopp till ett annat och räkna hur många steg de tar mellan stoppen.
-
Jämför avstånd: Låt barnen jämföra antalet steg som krävs mellan de olika stoppen för att hitta den kortaste vägen.
Avslutning (ca 5 min):
Samla barnen och prata om resultatet:
-
Vilken väg var den kortaste? Varför?
-
Vilken väg skulle Tugge välja för att vara så snabb som möjligt till affären?
-
Avsluta med att tacka barnen från Tugge Bäver.