Målgrupp: Årskurs 1-3, avancerad nivå
Tid: 30 minuter
Tema: Bråk och matematiska
Förberedelse:
-
Ta fram Eazymec-skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Eazymec-skivor, specifika nummer och antal enligt följande:
-
Skiva nr 10 (4 st)
-
Skiva nr 11 (2 st)
Syfte:
Eleverna kommer att:
-
Utveckla sin förmåga att arbeta med bråk och matematiska operationer.
-
Förbättra sin förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp inom geometri.
-
Utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang.
-
Öva på problemlösning och rimlighetsbedömning i matematiska sammanhang.
Introduktion (ca 10 min):
-
Inled med en diskussion om vad som kännetecknar en restaurang:
-
Vilka arbetar på en restaurang?
-
Vad kan serveras på en restaurang?
-
Hur beställer man på en restaurang?
-
-
Beskriv scenariot:
-
Tugge Bäver har öppnat en pizzarestaurang men har bara en anställd (sig själv). Kan barnen hjälpa Tugge med att dela ut beställningar?
-
Genomförande (ca 15 min):
-
Placera materialet: Lägg ut alla Eazymec-delar på golvet eller bordet.
-
Servera beställningar: Eleverna ska nu servera kunderna genom att:
-
Bygga pizzan enligt beställningen.
-
Lägg tillbaka delarna i cirkeln efter att beställningen är klar.
-
Beställningar att hantera:
-
Beställning 1: 1 pizza
-
Beställning 2: ½ pizza
-
Beställning 3: 2/4 pizza
-
Beställning 4: 4/4 pizza
-
Beställning 5: 1 och ¼ pizza
-
Beställning 6: ¾ av en pizza
-
Beställning 7: 7/4 pizza
-
-
Avslutning (ca 5 min):
-
Gå igenom eventuella svårigheter som uppstod under lektionen.
-
Plocka ner och lägg alla Eazymec-skivor i lådan.
Läroplanskoppling:
-
Taluppfattning och tals användning: Enkla bråk och deras relation till naturliga tal, rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
-
Algebra: Enkla mönster i talföljder och geometriska mönster.
-
Samband och förändring: Proportionella samband, dubbelt och hälften.
-
Problemlösning: Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer och formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.