Målgrupp: Årskurs 1-3, avancerad nivå
Tid: 20 minuter
Tema: Geometri och mönsterdesign
Förberedelse:
-
Ta fram papper, pennor och de Eazymec-skivor som krävs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Skiva nr 1 (2 st)
-
Skiva nr 9 (2 st)
-
Skiva nr 5 (2 st)
-
Skiva nr 10 (4 st)
Syfte:
Eleverna kommer att:
-
Utveckla sin förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att beräkna area.
-
Förbättra sin förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp inom geometri.
-
Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
Introduktion (ca 5 min):
-
Inled med en diskussion om vad som kännetecknar en ritning:
-
Vad kan en ritning användas till?
-
Varför är det viktigt att ha instruktioner?
-
-
Beskriv uppdraget:
-
Nu är det dags för eleverna att designa sin egen gångväg.
-
Genomförande (ca 10 min):
-
Designa en gångväg:
-
Uppmana eleverna att använda objektens riktiga namn och att skapa en ritning som beskriver det valda mönstret på papper. Observera att de får endast använda de skivor som ligger framme i deras ritning.
-
-
Bygga och testa gångvägen:
-
Låt eleverna placera sina färdiga ritningar på ett gemensamt ställe.
-
Dra slumpmässigt en ritning från högen och låt eleverna bygga mönstret med Eazymec-skivorna.
-
Låt eleverna testa den byggda gången.
-
Avslutning (ca 5 min):
-
Gå igenom eventuella svårigheter som uppstod under lektionen.
-
Diskutera hur väl ritningarna stämde överens med det byggda mönstret och vad som kunde förbättras.
Läroplanskoppling:
Geometri:
-
Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras relationer. Konstruktion av geometriska objekt. Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.
Algebra:
-
Enkla mönster i talföljder och geometriska mönster, samt hur dessa konstrueras, beskrivs och uttrycks.