top of page

Designa din egen gångväg
 


Målgrupp: Årskurs 1-3, avancerad nivå
Tid: 20 minuter
Tema: Geometri och mönsterdesign

 

Förberedelse:

  • Ta fram papper, pennor och de Eazymec-skivor som krävs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

Saker du behöver:

  • Skiva nr 1 (2 st)

  • Skiva nr 9 (2 st)

  • Skiva nr 5 (2 st)

  • Skiva nr 10 (4 st)

Syfte:

Eleverna kommer att:

  • Utveckla sin förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att beräkna area.

  • Förbättra sin förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp inom geometri.

  • Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.

Introduktion (ca 5 min):

  1. Inled med en diskussion om vad som kännetecknar en ritning:

    • Vad kan en ritning användas till?

    • Varför är det viktigt att ha instruktioner?

  2. Beskriv uppdraget:

    • Nu är det dags för eleverna att designa sin egen gångväg.

Genomförande (ca 10 min):

  1. Designa en gångväg:

    • Uppmana eleverna att använda objektens riktiga namn och att skapa en ritning som beskriver det valda mönstret på papper. Observera att de får endast använda de skivor som ligger framme i deras ritning.

  2. Bygga och testa gångvägen:

    • Låt eleverna placera sina färdiga ritningar på ett gemensamt ställe.

    • Dra slumpmässigt en ritning från högen och låt eleverna bygga mönstret med Eazymec-skivorna.

    • Låt eleverna testa den byggda gången.

Avslutning (ca 5 min):

  • Gå igenom eventuella svårigheter som uppstod under lektionen.

  • Diskutera hur väl ritningarna stämde överens med det byggda mönstret och vad som kunde förbättras.

Läroplanskoppling:

Geometri:

  • Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras relationer. Konstruktion av geometriska objekt. Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.

Algebra:

  • Enkla mönster i talföljder och geometriska mönster, samt hur dessa konstrueras, beskrivs och uttrycks.

bottom of page