Målgrupp: Årskurs 1-3, avancerad nivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometri och area
Förberedelse:
-
Ta fram linjal och de Eazymec-skivor som krävs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Skiva nr 1 (2 st)
-
Skiva nr 2 (2 st)
-
Skiva nr 5 (2 st)
-
Skiva nr 8 (3 st)
Syfte:
Eleverna kommer att:
-
Utveckla sin förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för area-beräkning.
-
Förbättra sin förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp inom geometri.
-
Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
-
Lära sig att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Introduktion (ca 10 min):
-
Diskussion om dimensioner:
-
Samtala om vad dimensioner är och hur de avläses i centimeter.
-
Diskutera vad en altan är och dess funktion.
-
-
Scenario:
-
Beskriv att Tugge Bäver har fått tillåtelse att bygga en altan som är 55 cm bred och 70 cm lång.
-
Fråga eleverna om de kan hjälpa Tugge att bygga altanen inom dessa mått.
-
Genomförande (ca 20 min):
-
Bygg altanen:
-
Dela ut skivorna så att varje elev får en del.
-
Be eleverna arbeta tillsammans för att lägga ut skivorna och skapa en altan med måtten 55 cm x 70 cm.
-
Använd linjalen för att mäta längden och bredden av den byggda altanen för att säkerställa att den uppfyller måtten.
-
Avslutning (ca 10 min):
-
Samla ihop samtliga skivor tillsammans med eleverna.
-
Diskutera eventuella svårigheter som uppstod och hur altanen kunde förbättras.
-
Tacka eleverna för deras hjälp med altanbygget.
Läroplanskoppling:
-
Geometri: Mätning av längd och storlek, jämförelser och uppskattningar av storheter, samt användning av nutida och äldre måttenheter.
-
Problemlösning: Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer. Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Elevhjälp:
-
55 x 70 cm (bredd x längd)