Målgrupp: Årskurs 1-3, avancerad nivå
Tid: 40 minuter
Tema: Konstruktion och geometri
Förberedelse:
-
Ta fram linjal och de skivor som krävs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Eazymecs Skolpaket
-
Tidtagarur
Syfte:
Eleverna kommer att:
-
Utveckla kunskaper om tekniska lösningar och hur delar samverkar för att uppnå funktion och ändamålsenlighet.
-
Förbättra sin förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
-
Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
Introduktion (ca 10 min):
-
Diskussion om torn:
-
Vad kännetecknar ett torn?
-
Det är en hög byggnad eller byggnadsdel med en relativt liten basyta.
-
Torn kan användas för utsikt, kommunikation, eller som en del av ett slott eller kyrka.
-
-
Genomförande (ca 20 min):
-
Dela upp eleverna:
-
Dela upp eleverna i grupper om minst två deltagare (max 5 grupper).
-
-
Bygg utmaning:
-
Låt varje grupp välja en skiva åt gången tills alla skivor är valda.
-
Utmana grupperna att bygga det högsta möjliga tornet med de valda skivorna inom 20 minuter.
-
Tävlingsmomentet kan anpassas beroende på elevgruppen eller tas bort.
-
-
-
Mätning och utvärdering:
-
När tiden är slut, identifiera det högsta tornet och mät höjden med hjälp av linjal.
-
Utmana grupperna att skruva isär sina torn och lägga tillbaka skivorna i lådan så snabbt som möjligt.
-
Avslutning (ca 10 min):
-
Berätta vilken grupp som byggde det högsta tornet och vilken grupp som var snabbast på att plocka ihop.
Läroplanskoppling:
-
Geometri:
-
Jämförelser och uppskattningar av storheter, mätning av längd, massa, volym och tid med nutida och äldre måttenheter.
2. Problemlösning:
-
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer. Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.