top of page

Tävla i tornbygge
 


Målgrupp: Årskurs 1-3, avancerad nivå
Tid: 40 minuter
Tema: Konstruktion och geometri

 

Förberedelse:

  • Ta fram linjal och de skivor som krävs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

Saker du behöver:

  • Eazymecs Skolpaket

  • Tidtagarur

Syfte:

Eleverna kommer att:

  • Utveckla kunskaper om tekniska lösningar och hur delar samverkar för att uppnå funktion och ändamålsenlighet.

  • Förbättra sin förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.

  • Utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.

Introduktion (ca 10 min):

  1. Diskussion om torn:

    • Vad kännetecknar ett torn?

      • Det är en hög byggnad eller byggnadsdel med en relativt liten basyta.

      • Torn kan användas för utsikt, kommunikation, eller som en del av ett slott eller kyrka.

Genomförande (ca 20 min):

  1. Dela upp eleverna:

    • Dela upp eleverna i grupper om minst två deltagare (max 5 grupper).

  2. Bygg utmaning:

    • Låt varje grupp välja en skiva åt gången tills alla skivor är valda.

    • Utmana grupperna att bygga det högsta möjliga tornet med de valda skivorna inom 20 minuter.

      • Tävlingsmomentet kan anpassas beroende på elevgruppen eller tas bort.

  3. Mätning och utvärdering:

    • När tiden är slut, identifiera det högsta tornet och mät höjden med hjälp av linjal.

    • Utmana grupperna att skruva isär sina torn och lägga tillbaka skivorna i lådan så snabbt som möjligt.

Avslutning (ca 10 min):

  • Berätta vilken grupp som byggde det högsta tornet och vilken grupp som var snabbast på att plocka ihop.

Läroplanskoppling:

  1. Geometri:

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter, mätning av längd, massa, volym och tid med nutida och äldre måttenheter.

   2. Problemlösning:

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer. Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

bottom of page