Målgrupp: Förskolebarn, nybörjarnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometriska former och utforskande
Förberedelse:
-
Ta fram Eazymec-skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
-
Plocka fram en av varje skiva och sprid ut de övriga i rummet med hjälp av barnen.
Saker du behöver:
Eazymec-skivor: En uppsättning för varje geometrisk form (antal beroende på antal grupper/barn).
Syfte:
Att skapa en miljö som stimulerar:
-
Lek som utmanar barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler.
-
Förutsättningar för att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.
-
Möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem.
-
Barnens förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.
Introduktion (ca 10 min):
-
Inled med att samtala om olika geometriska former.
-
Vad har ett bord för form?
-
Vad har en TV för form?
-
Vilken form kan en kudde ha?
-
-
Låt barnen känna på skivorna och gemensamt diskutera deras likheter och olikheter.
-
Beskriv scenariot:
-
Tugge Bäver är på upptäcktsfärd och stöter på olika geometriska former som han vill ta med sig hem. Kan barnen hjälpa Tugge att hitta och samla de gömda formerna?
-
Genomförande (ca 25 min):
-
Visa skivorna: Håll upp en skiva åt gången och låt barnen se formen.
-
Sökning: Barnen ska nu leta efter de utplacerade skivorna med samma geometriska form.
-
Exempel: "Tugge har nu stött på en triangel (Skiva 9), kan ni hjälpa honom att hitta alla trianglar i rummet?"
-
-
Upprepa processen tills alla skivor är insamlade.
Avslutning (ca 5 min):
Samla barnen och prata om upplevelsen:
-
Vilken skiva var lättast att hitta? Varför?
-
Vad gjorde att vissa former var lättare att identifiera än andra?