top of page

Upptäcksfärd
 


Målgrupp: Förskolebarn, nybörjarnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometriska former och utforskande

 

Förberedelse:

  • Ta fram Eazymec-skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

  • Plocka fram en av varje skiva och sprid ut de övriga i rummet med hjälp av barnen.

Saker du behöver:

Eazymec-skivor: En uppsättning för varje geometrisk form (antal beroende på antal grupper/barn).

Syfte:

Att skapa en miljö som stimulerar:

  • Lek som utmanar barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler.

  • Förutsättningar för att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.

  • Möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem.

  • Barnens förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.

Introduktion (ca 10 min):

  1. Inled med att samtala om olika geometriska former.

    • Vad har ett bord för form?

    • Vad har en TV för form?

    • Vilken form kan en kudde ha?

  2. Låt barnen känna på skivorna och gemensamt diskutera deras likheter och olikheter.

  3. Beskriv scenariot:

    • Tugge Bäver är på upptäcktsfärd och stöter på olika geometriska former som han vill ta med sig hem. Kan barnen hjälpa Tugge att hitta och samla de gömda formerna?

Genomförande (ca 25 min):

  • Visa skivorna: Håll upp en skiva åt gången och låt barnen se formen.

  • Sökning: Barnen ska nu leta efter de utplacerade skivorna med samma geometriska form.

    • Exempel: "Tugge har nu stött på en triangel (Skiva 9), kan ni hjälpa honom att hitta alla trianglar i rummet?"

  • Upprepa processen tills alla skivor är insamlade.

Avslutning (ca 5 min):

Samla barnen och prata om upplevelsen:

  • Vilken skiva var lättast att hitta? Varför?

  • Vad gjorde att vissa former var lättare att identifiera än andra?

bottom of page