top of page

Utforska arean
 


Målgrupp: Årskurs 4-6, nybörjarnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometri och area

 

Förberedelse:

  • Förbered linjal och skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").

Saker du behöver:

  1. Skivor nr: 1, (4), 5, 8, (9), 14

  2. Linjal

  3. Papper och penna för beräkningar

Syfte:

Eleverna kommer att:

  1. Utveckla sin kunskap om geometri och area.

  2. Öva på att kommunicera och samarbeta i grupp.

  3. Träna på problemlösning genom att mäta och beräkna area.

Introduktion (ca 10 min):

Visa hur man mäter längden och bredden på en skiva med en linjal. Förklara att arean beräknas genom att multiplicera längden med bredden.​

Genomförande (ca 20 min):

  1. Dela in klassen:

    • Dela upp eleverna i mindre grupper och ge varje grupp 3 skivor.

  2. Mät skivorna: Låt eleverna använda linjalen för att mäta längd och bredd på sin skiva.

  3. Beräkna arean: Hjälp eleverna att multiplicera längd och bredd för att räkna ut skivans area.

  4. Jämför: Be eleverna jämföra sina resultat med varandra och se vilken skiva som har störst och minst area.

Avslutning (ca 10 min):

  1. Presentation:

    • Låt varje grupp presentera sina resultat och förklara hur de räknade ut arean för sina skivor.

  2. Reflektion:

    • Diskutera eventuella svårigheter och hur olika grupper kom fram till sina lösningar.

Läroplanskoppling:

Taluppfattning och tals användning:

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra:

  • Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.

Geometri:

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter.

Problemlösning:

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Utmaning:

Beräkna arean av skiva 4 och skiva 9 som är trianglar

Facit för skivor (i cm²):

​Skiva nr    Area (cm²)
1                   784
4                   338
5                   532
8                   392
9                   299
14                  196

bottom of page