Målgrupp: Årskurs 4-6, nybörjarnivå
Tid: 40 minuter
Tema: Geometri och area
Förberedelse:
-
Förbered linjal och skivorna som behövs för lektionen (se rubriken "Saker du behöver").
Saker du behöver:
-
Skivor nr: 1, (4), 5, 8, (9), 14
-
Linjal
-
Papper och penna för beräkningar
Syfte:
Eleverna kommer att:
-
Utveckla sin kunskap om geometri och area.
-
Öva på att kommunicera och samarbeta i grupp.
-
Träna på problemlösning genom att mäta och beräkna area.
Introduktion (ca 10 min):
Visa hur man mäter längden och bredden på en skiva med en linjal. Förklara att arean beräknas genom att multiplicera längden med bredden.
Genomförande (ca 20 min):
-
Dela in klassen:
-
Dela upp eleverna i mindre grupper och ge varje grupp 3 skivor.
-
-
Mät skivorna: Låt eleverna använda linjalen för att mäta längd och bredd på sin skiva.
-
Beräkna arean: Hjälp eleverna att multiplicera längd och bredd för att räkna ut skivans area.
-
Jämför: Be eleverna jämföra sina resultat med varandra och se vilken skiva som har störst och minst area.
Avslutning (ca 10 min):
-
Presentation:
-
Låt varje grupp presentera sina resultat och förklara hur de räknade ut arean för sina skivor.
-
-
Reflektion:
-
Diskutera eventuella svårigheter och hur olika grupper kom fram till sina lösningar.
-
Läroplanskoppling:
Taluppfattning och tals användning:
-
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra:
-
Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.
Geometri:
-
Jämförelser och uppskattningar av storheter.
Problemlösning:
-
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
-
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Utmaning:
Beräkna arean av skiva 4 och skiva 9 som är trianglar
Facit för skivor (i cm²):
Skiva nr Area (cm²)
1 784
4 338
5 532
8 392
9 299
14 196