top of page

Rymdäventyret
 


Målgrupp: Förskolebarn, nybörjarnivå
Tid: 30 minuter
Tema: Avstånd och vägval

 

Förberedelse:

  • Ta fram 3–4 stora EazyMec-skivor från Skolpaketet.

  • Ta fram muttrar (”rymdkristaller”) från EazyMec paketet.

Syfte:

  • Att skapa en miljö som stimulerar:

    • Att öva matematiska begrepp som avstånd, antal steg och jämförelse.

    • Att träna samarbete, kommunikation och problemlösning.

    • Att väcka fantasi och nyfikenhet genom ett rymdäventyr.

Introduktion (ca 10 min):

  • Inled med att samtala om avstånd och transportmedel.

    • Frågor att ställa:

    • Hur tog du dig till förskolan idag?

    • Varför tror ni att vissa väljer att gå, cykla eller åka bil?

  • Be barnen placera ut skivorna på  olika platser i rummet eller gården och namnge dem som planeter som liknar formen eller färgen av skivan.

  • Beskriv scenariot:

    • "Tugge Bäver har fått ett viktigt uppdrag! I vårt solsystem finns planeter med rymdkristaller som han måste samla in. Men han har bränsle till raketen bara för de kortaste resorna. Vi måste räkna steg för att veta vilken planet som ligger närmast!”

  • Fråga barnen:

    • Hur kan vi ta reda på vilken planet som är närmast?

    • Vad händer om vi väljer en planet som ligger för långt bort?

Genomförande (ca 15 min):

  • Mäta avstånd

    • Låt barnen gå från “Jorden” (startpunkten) till varje planet (EazyMec-skiva).

    • Räkna högt tillsammans hur många steg det tar.​

  • ​Jämföra avstånd

    • Diskutera: Vilken planet ligger närmast? Vilken ligger längst bort?

    • Rita gärna en enkel “rymdkarta”.

  • Uppdrag i lag

    • Dela in barnen i små astronautlag.

    • Varje lag får välja vilken planet de vill besöka först. De motiverar sitt val (närmast, roligast, flest kristaller).

    • Barnen går/springer dit, hämtar kristallen och återvänder till Jorden.

Avslutning (ca 5 min):

  • Samla alla rymdkristaller på golvet.

  • Diskutera:

    • Vilken planet låg närmast Jorden?

    • Vilken tog längst tid att nå?

    • Hur hjälpte det oss att räkna steg?

bottom of page